التخطي إلى المحتوى

إليكِِ أفضل قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية شاركي بها أطفالك كل يوم في المساء واصنعي معهم أفضل الذكريات مع حكايات قبل النوم.

قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية

يمكنك أن تحكي لطفلك أجمل قصة قبل النوم وبشكل يومي بدون ملل مع قصصنا المتنوعة والتى ستجديها مزيج بين المتعة والخيال مع بعض ملامح الإستفادة وحتى لو كان سنه صغير سيفهم القصة، الأمر الذي سيعود على طفلك بالنفع عندما يستمع إلى قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية ومتنوعة الأحداث.

1. قصة الجدة وذات الرداء الاحمر

قصص اطفال مكتوبة
قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية
  • في يوم من الأيام كان في بنت تلبس رداء أحمر وكانت كل يوم تروح لجدتها وترعاها وتحضر لها الدواء والأكل.
  • وفي يوم من أيام زيارة البنت لجدتها كانت تحضر لها فطيرة التفاح اللذيذة وتركتها في الحديقة فشمها الثعلب المكار.
  • وكان هيهجم عليها ولكن عادت الفتاة واخدت الفطيرة ومشيت.
  • راقبها الثعلب طول الطريق ليحصل على الفطيرة اللذيذة حتى ذهبت للجدة وطرقت الباب لكن لم تجدها.
  • فقالت هاجي مرة تانية لما الجدة ترجع للبيت ولكن تسلل الثعلب ودخل البيت من فوهة المدخنة لينفذ خطة خبيثة.
  • فلبس ملابس الجدة وتخفى تحت الوشاح حتى لا تراه البنت عندما تعود.
  • وبالفعل عادت البنت وخبطت على الباب ليفتح لها الثعلب وكأنه جدتها.
  • فلاحظت البنت شئ عجيب وهو أنها تسمع صوت الجدة متغير وكأنها ليست هي.
  • فسألت البنت ليه صوتك مختلف يا جدة فردت انها متعبة من السوق وتريد أكل بعض الطعام.
  • فقالت لها ارتاحي وهجهز لكِ فطيرة لذيذة ، حينها ضحك الثعلب من فرحته فسمعته البنت.
  • فمسكت المقشة وانهالت عليه بالضرب حتى صرخ وصاح وفتح الباب ليهرب بسرعة.
  • جاءت الجدة بسرعة وضربت الثعلب وهرب وتعلم الثعلب أن الغش لا يجدي نفعا.

تعد قصة الرداء الأحمر من أشهر قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية سهلة الحكي وممتعة وبها العديد من الدروس المستفادة للاطفال.

اقرأ ايضا روايات رومانسية مصرية كاملة للقراءة

2. قصة طارق المزعج

تلك القصة ستفيد طفلك بشكل لا واعي خصوصا إن كان كثير التذمر والصوت العالي فهي من أفضل قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية عن الأخلاق الحميدة.

قصص اطفال مكتوبة

  • طارق طفل يعيش مع باباه ومامته وإخوته وكذلك جده الحكيم وكان كل يوم يصرخ ولا يحب أن يلعب بهدوء وهو يتعب أمه كثيرا.
  • وكمان هو مش بيسمع كلام الكبار زي باباه ومامته وجده وفى الآخر كمان كان بيكسر في البيت.
  • ولكن القصة بدأت لما كان لازم يذاكر وأخته الكبيرة نادته عشان تذاكر له المواد اللي عنده.
  • وكمان لما مامته كانت بتنادي عليه كان ديما يزعلها ولا أكنه عمل أي نوع من أنواع الشغب في البيت ويمشي عادي.
  • وكان لما يكون جعان يفضل يزعق لمامته عشان تخلص الأكل بسرعة ولما تطلب منه يصبر مكنش بيصبر ولا كان بيحب يساعدها.
  • فقررت الأم أنها تقول لباباه لأنه مجربش عقاب الأب قبل كدا خصوصًا أن الجد بيكون نايم وهو يعمل دوشة فيصحى.
  • ولما عرف الأب بالمشكلة قرر أنه يعاقب طارق عقاب شديد وأخذ منه الألعاب كلها وخبأها في دولابه.
  • فطارق قرر أنه يروح لجده عشان يطلع له الألعاب لكن الجد كان حكيم كفاية أنه يتصرف صح وقعد يفهم طارق أنه غلطان ولازم العقاب.
  • ومن هنا التزم طارق بالأدب وبعد أسبوع في الإجازة قرر الأب أنه يطلع الألعاب لطارق كمكافأة على حسن سلوكه.

اقرأ ايضا قصص اطفال قبل النوم

اقرأ ايضا قصة عن التعاون

يمكنك اختيار تلك القصة كأفضل قصة أخلاقية من بين قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية سهلة الفهم للأطفال من عمر عامين.

3. الطاووس المغرور

  • كلنا عارفين أن الطاووس واحد من أجمل المخلوقات والطيور على وجه التحديد.
  • خصوصًا أن شكله مميز وريشه ملون وطويل وناعم ومتناسق ودا بيخليه مميز جدا بين كل الحيوانات.
  • الغريب فالأمر دا ان الطاووس كان على طول متكبر مع كل الحيوانات حتى مع الطواطيس إخوته وهما كانو حلوين زيه بس كانوا متواضعين.
  • وكان الطاووس يشوف البطة السودة ويفضل يضحك عليها عشان هي معندهاش ريش ملون زيه فكانت تزعل وكان دايما يشوف أن كل الحيوانات وحشه وهو الاحلى على الإطلاق.
  • وفيوم كان ماشي بين الحدائق شاف بطة تعبانة وكان قاعد يضحك عليها عشان هي تعبانة وكمان شكلها وحش
  • وريشها بيقع بس البطة سابته و مهتمتش بكلامه.
  • لكن الغريب أن الطاووس يمرض بنفس المرض ويفضل فالبيت عيان وريشه كله يقع وكان حزين ومقهور على ريشه الجميل.
  • ولما الحيوانات عرفت راحو زاروه وجابوله ذرة وقمح وكانوا بيتعاملوا معاه كويس.
  • وكمان كانوا مهتمين أنهم يظهروا متسامحين معاه جدًا بسبب مرضه عشان ميحسش بحرج من سقوط ريشه الملون.
  • ولكن حس الطاووس بالخجل من أفعاله البشعة مع الطيور وفي المقابل أنهم كانوا مؤدبين معاه جدًا وكانو بيهتموا بيه.
  • ولكن مع الأسف كان المرض صعب ومكنش فيه أى علاج يقدر ياخده عشان يشفيه.
  • فضل الطاووس مريض شهور لحد ما اخيرًا لقى العلاج وخف وريشه بدأ يطلع من تانى واتعلم الطاووس أن الغرور صفة بشعة.
  • ومن هنا بدأوا يخرجو مع الطاووس وهو كان يشاركهم الأكل ويساعدهم كمان لأنه اتعلم الدرس وفهمه كويس.

4. نصائح الجد محمود

قصص النصائح من أفضل قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية أحكيها لطفلك كل يوم لتغذي عقله بالفضائل.

  • كعادة الجد محمود وحفيدته الوحيدة مريم ديمًا ياخدها يشترى لها حلويات ويعطيها نصائح ذهبية ودا لأنه كبير بالسن.
  • وعشان هو عنده خبرات كتيرة فالحياة كان ديما يعطيها من خبرته في الأدب والعلم وكمان فالمستقبل بتاعها وأزاي تكون ناجحة.
  • والأهم أنه كان دايما بيطلب منها تذاكر وتجتهد وتكون ناجحة لما تكبر عشان تشرف والديها.
  • وعلى طول كان يأكلها أن الشرف بالأخلاق والعلم مش الفلوس لأن الفلوس وسيلة وليست غاية وكان تسأله يعنى أي ياجدو؟
  • فكان يقولها أن الفلوس هي وسيلة عشان نشترى كل اللى بنحبه لكن الفلوس مش الهدف الأسمى.
  • وأن الأستمتاع بالحياة وتحصيل العلم جنب رضا ربنا هو الأهم على الإطلاق.
  • وبعد ما غرس الجد فحفيدته كل الصفات الحسنة بقت الحفيدة بنت جميلة بتحب الخير للكل.
  • وفي يوم كانت في الحديقة مع باباها ومامتها وكانو دايما بيحبو يلعبوا مع بعض بس سمعت صوت عصفور تعبان.
  • تتبعت الصوت لحد ما لقت العصفور جناحه مكسور وراحت للجد على طول وقالتله فأخد الجد العصفور لدكتور بيطرى يعالجه.
  • وأخدوه البيت وكمان كانت مريم بتهتم بالعصفور جدًا وتأكله وتشربه لحد ما يسترد عافيته.
  • ولما خف كان لازم يمشي عشان يستمتع بحياته وكانت مريم حزينة جدًا أنها مش هتشوف العصفور تاني.
  • ولكن جدها فهمها أن دى حياته وعلى الرغم من كدا العصفور جه صوصو كل يوم الصبح عندها ع الشباك وكانت مريم بتفكر أنها بيتهيألها.
  • لكن لقيته بيجي يطمن عليها ويدخل البيت يقعد يطير مريم تحطله أكل وياكل ويمشي.
  • فضل عالحال دا كتير لحد ما مريم كبرت وقررت تفتح محل بيع طيور وكانت من أشهر محلات العصافير في المنطقة.
    ودا بسبب حبها لهم ورفقها بيهم.
  • وكدا نكون خلصنا واحدة من أجمل قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية عن الرفق بالحيوان وتوته توته خلصت الحدوته.

بعد كل تلك القصص تتمنى أن تكون القصص مفيدة لطفلك وذلك لأن اغلبها قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية مفيدة للطفل.

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.